Hat i beste sendetid

Etter å ha lest SIDE3.no sin artikkel «– Jeg hater ikke alle kvinner, jeg synes bare kvinner generelt er ekle og ubehagelige» ble jeg oppmerksom på Zara Larssons besøk hos Skavlan den 17. Februar i år.

Og nå lurer jeg på hvor vi er på vei som samfunn når vi lar denne typen hat få fritt spillerom på beste sendetid fredag kveld.
 ​

Violence is not about gender

Straffelovens paragraf 135a sier følgende:

»
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres personlige overbevisning, tro og valgte livsform.

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
d) nedsatte funksjonsevne
»
Det er altså helt greit å trakassere menn, kvinner og andre seksuelle minoriteter enn homofile i følge straffeloven. 

Vi har andre lover og særregler som beskytter og gir kvinner og minoriteter rettigheter.

Om vi i det hele tatt skal ha en innskrenkning av ytringsfriheten bør den være generelt mot spredning av hat, og ikke bare verne utvalgte politisk korrekte grupper.

Skal vi ha reell likestilling må vi også ha reelt likeverd. Å spre ekstremistisk hat basert på kjønn er ikke greit uansett om det er en anonym facebook-konto som sprer hat rettet mot kvinner, eller statskringkasteren som sprer hat mot menn i beste sendetid fredag kveld.

Jeg har alltid sett på meg selv som et barn av 70-tallets kvinnefrigjøring. En som aldri har hatt et problem med at en kvinne skal ha samme rettigheter og muligheter som meg.
Likestilling sitter i ryggmargen, men dette er en helt annen agenda.

Jeg vil ikke finne meg i at jeg, eller tenåringssønnen min, skal måtte sitte og høre på at vi på grunn av vårt kjønn generelt  er ekle, ubehagelige og slitsomme, ei heller at vi ikke bør ta oss nær av det fordi man ikke er blant dem som voldtar, mishandler eller undertrykker. Vi blir stemplet som gruppe, og i hvilken som helst annen setting ville vi sagt at man har en rettighet til å bli behandlet som et enkeltindivid.

Min sønn har en rett til å bli dømt for sine handlinger som individ, på samme vis som jeg forventer at han behandler de han møter på sin vei med respekt uansett kjønn, religion og rase.

Jeg er ikke krenket eller såret. Jeg synes bare det er ugreit at guttungen skal risikere å møte denne typen holdninger i beste sendetid, like lite som det er greit at han møter rasisme og misogyni på nett.
For dette er ikke feminisme, eller likestillingskamp. 

Uttalelsene som Zara Larsson lot falle på Skavlan er ikke en kamp for like rettigheter, eller en kritikk av mannskulturen.

Det var ingen argumenter, men et utrykk for en generalisering og hat mot halve befolkningen. Det hadde vært morsomt å få en rettslig prøving av hvorvidt rettsvesenet og PFU synes dette er en helt grei tv-underholdning.

Menn er nok ingen undertrykket minoritet som gruppe, men det høres ut som Zara Larsson ikke ville hatt noe imot om det ble slik.

Den reelle likestillingskampen er en kamp om likeverd uavhengig av rase, religion, funksjonsevne, seksuelle preferanser og kjønn. 

Det er ikke den feminismen som ble fremstilt på NRK.

Jeg kan ikke støtte slike utsagn, og det bør ikke feministene heller.

Ikke om det er likestilling som fremdeles er kampsaken.

Svein Mork Dahl
Far og mann
Stortingskandidat, Aust-Agder Piratparti

Legg igjen en kommentar

